Vill er klass hjälpa till att pröva en metod för att samla in barns berättelser?
Som en del av metoden kommer referensklasserna få en introduktion om sitt närområde av en museipedagog. De kommer att få viss kunskap om händelser eller gamla spår som finns runt omkring dem i deras vardag. Det kan till exempel vara spår från forntiden eller någon händelse som har gått att läsa i tidningar. Introduktionen blir en språngbräda för eleverna att själva börja forska och skriva, filma eller spela in ljudmaterial som kan publiceras på Kulturarv Västmanland.
Klassrumsupplägg
Det här är ett förslag på upplägg för klassrumsbesök. Upplägget är flexibelt och kan justeras för att passa skolans planer. Det går även att göra två träffar vid ett tillfälle.
Träff 1 – Varför är barns och ungas berättelser viktiga? Varför är det viktigt att samla från vår samtid?
Under den första träffen kommer pedagogen att berätta om syfte och upplägg för eleverna och varför arbetet med att samla in barn och ungas berättelse är viktigt.
Webbsidan Kulturarv Västmanland kommer att presenteras och eleverna får se tidigare Kulturarvsberättares material. Därefter berättar pedagogen om museer och arkiv som samlar föremål och arkivmaterial. Det ger eleverna en del kunskap om varför det är viktigt att samla och vad vi kan lära oss av att titta på historien.
Träff 2 – Vilka speciella platser finns det i närheten av er skola? Hur hittar du källor om länet?
Under den andra träffen kommer pedagogen genom bilder att berätta om platser i elevernas närområde som inspiration till elevernas egna arbeten. Därefter får eleverna reflektera över platser i deras närmiljö som är viktiga för dem och vad som kan vara intressant att berätta om.
Träff 3 – Källor och källkritik. Vad behöver jag tänka på när jag arbetar med mitt material?
Under tredje träffen får eleverna mer information om den egna uppgiften och vad som kan vara bra att tänka på under arbetet. De får kunskap om var de kan hitta mer information om en plats eller en händelse, till exempel genom arkiv, hembygdsföreningar eller intervjuer. Eleverna får även fundera över olika källor och vad det är som gör en källa mer trovärdig.
Utvärdering
Efter att elevernas arbeten har publicerats på Kulturarv Västmanland är det viktigt att en utvärdering genomförs. Utvärderingen är en del i att utveckla metoden att samla in barn och ungas berättelser.
Utvärderingen kan genomföras på skolan. Pedagogen kan vid detta tillfälle även visa upp elevernas berättelser på Kulturarv Västmanland. Det går också bra att du som lärare genomför utvärderingen.
Information
Träff 1 till 3 behöver planeras in nära varandra tidsmässigt. Därefter är det önskvärt att eleverna får tid, möjlighet och stöd under lektionstid att arbeta med sitt material. En klassrumsträff tar ungefär 40-45 min.
Pedagogen finns tillgänglig som stöd för lärare och elever under hela arbetsprocessen.
Ladda ner information
Kulturarvsberättarna – Kopplingar till Lgr22 åk 6
Kulturarvsberättarna – Kopplingar till Lgr22 åk 7-9