MC Collection och Tidö Slott Cykelmuseum

Två museer på ett slott

Författare: Ulf Kjellsson
2019-2022
Spara
I Stenstallet i anslutning till Tidö slott, strax söder om Västerås, ligger MC Collection och Tidö Slott Cykelmuseum. Det är ett motorcykelmuseum i världsklass och i samma byggnad (samma biljett) finns en cykelhistorisk samling med alltifrån tidiga träcyklar till moderna specialcyklar. Här arrangeras också entusiastträffar för olika tillhörande intressen.

MC Collection och Tidö Slott Cykelmuseum ligger i det gamla stenstallet. Markplanet innehåller dessa museer, ett lunchkafé och en museibutik. I ovanvåningen finns fler motorcyklar men även racerbilar och historiska bilar. Tidigare fanns MC Collection på Edsvik i Sollentuna och innan dess i Rottneros i Värmland.

Tidö slott är ett av Sveriges bäst bevarade slott från stormaktstiden. Slottet, som är en privatbostad, visas efter bokning. Utställningarna skapades på intitativ av David von Schinkel, som äger och förvaltar slottet.

Motorcykelmuseet innehåller historiska motorcyklar från 1900-talets början. Flera motorcyklar har använts av mc-personligheter och kopplas till deras historier. För varje motorcykel presenteras data och historia och det finns gott om bildmaterial om tävlingsförare, konstruktörer och entusiaster som gjort bravader. Utställningen är inriktatd på design-, konst- och tekniskt perspektiv. Några motorcyklar byts ut varje säsong och andra kommer till vilket gör utställningen föränderlig. Kanske några av motorcyklarna ovan, fotograferade 2019, redan är utbytta.

Vi betraktar motorcykeln som ett samtida konstverk och en mekanisk skulptur. Designen är konstverkens språk och uttryck som lyfter fram skönheten i linjer, form och färg, medan tekniken speglar utvecklingen i samhället.
MC Collection

Föregångaren till cykeln uppfanns 1817 och hittade sin nuvarande form i slutet av 1800-talet. Cykelmuseet innehåller en mängd bekanta och obekanta fordon. Bland de äldsta finns höghjulingar från 1800-talet. De har märkligt nog blivit intressanta igen trots risken för skador vid vältning. Ett annat exempel är cykel med kardandrift, det vill säga utan kedja. En knepig cykeltyp, ”Sveacykeln”, utvecklades i Sverige slutet av 1800-talet. Den skiljer sig från de vanliga trampa-runt-tramporna med sina trampa upp-och-ner-trampor. Den har kallats för ”ett intressant sidospår i cykelteknikens utveckling”. Förutom gamla original, finns här även sprillans nya upp-och-ner-trampade cyklar. Postens gula cyklar finns också till beskådande såsom den klassiska Iteracykeln, floppen helt i plast, tandemcyklar med alla möjliga och omöjliga varianter, samt en cykelverkstad.

En knepig cykeltyp, ”Sveacykeln”, utvecklades i Sverige slutet av 1800-talet. Den skiljer sig från de vanliga trampa-runt-tramporna med sina trampa upp-och-ner-trampor. Den har kallats för ”ett intressant sidospår i cykelteknikens utveckling”.

David von Schinkel har kört tävling (Team Tidö, STCC), standardvagnsmästerkap. Flera av hans tävlingsbilar finns att beskåda på ovanvåningen. Man kan se en skojig trehjulig grön engelsk Morgan sportbil. Här finns även fler motorcyklar. Ett udda föremål är den kände svenske racerföraren Ronnie Petersons första bil, en liten go-kart.