Ökad trafik krävde åtgärder i stan

Författare: Västmanlands läns museum
1900-talet
Spara
En ökad trafik i Västerås under 1900-talets början innebar ett behov av flera nya trafikbestämmelser och åtgärder. Trafiken i Västerås, som tidigare huvudsakligen bestått av gående och vagnar dragna av hästar, fick nu fler och fler inslag av andra sorters fordon.
År 1909 var en högsta hastighet på 6 km i timmen tillåten på Köpmangatan och Smedjegatan.

Cykeltrafiken hade ökat och regler upprättades för cykeltrafiken i staden under slutet av 1800-talet och 1900-talets början. flera smitningsolyckor hade inträffat.

Bland annat infördes fartbegränsningar, cykelförbud på vissa platser och cykelregistrering med numrering. Automobiltrafiken fick också begränsningar. År 1909 var en högsta hastighet på 6 km i timmen tillåten på Köpmangatan och Smedjegatan, och 10 km i timmen på bland annat Stora gatan mellan Allégatan (nuvarande Mimergatan) och Källgatan.

Fartbegränsningarna lättades upp något år 1913. År 1921 infördes ett trafikreglemente, som innehöll regler om allt från körtrafiken, om förare av fordon, om signaler och trafiktecken, men också trafikregler för fotgängare.

Under 1920- och 30-talen breddades Kopparbergsvägen söder och norr om Stora gatan mellan Karlsgatan och Kopparbergsvägen. Flera äldre byggnader revs.