Oxbrons banvaktstuga
Banvakten var anställd av järnvägsbolaget och i hans uppgifter ingick att dagligen besiktiga banvallen inom ett bestämt område, cirka två kilometer. Det skulle ske till fots eller med dressin (trehjulig cykel på rälsen). Han skulle också leda underhållet av spårområdet och marken runtomkring. Banvakten bodde i en banvaktstuga med sin familj. Stugan byggdes och tillhandahölls av järnvägsbolaget och banvakten skulle också underhålla stugan.
Banvaktstugorna var ofta små. Det var trångt om han hade en stor familj. Lönen ansågs vara låg men många såg det som ett tryggt och fritt arbete. Mark var upplåten för egen odling av grönsaker och frukt.
I många år rullade tågen bara förbi Oxbron med sin last av malm, fältspat, virke, brukens produkter och passagerare. En hållplats för passagerare anlades vid Oxbron 1932.
Anders Nordebring
Ordförande Köping–Uttersbergs Järnvägs museiförening
Oxbrons banvaktstuga uppfördes 1904. I många år rullade tågen bara förbi Oxbron med sin last av malm, fältspat, virke, brukens produkter och passagerare. En hållplats anlades intill stugan 1932, efter att 62 personer boende runt Oxbron hade begärt det. Motivet var att slippa vandra till hållplatser i Uttersberg eller Karmansbo för att ta tåget. Hållplatsen användes till järnvägens nedläggning 1952. Banvakterna avvecklades runt 1960. Till banvaktstugan hör en vedbod, ett utedass och en tvättstuga. Banvaktstugan ligger vackert med sjöutsikt.
På banan skickades gods mellan järnbruken och hamnen i Köping.
Oxbrons banvaktstuga renoverades och återställdes till sin ursprungliga form 2018. Hedströmmens natur- och kulturförening har använt stugan för konstutställning 2022.
Köping–Uttersberg–Riddarhyttans järnväg (KURJ) bildades 1911 genom en sammanslagning av två banor (KUJ som bildades 1866 och URJ som bildades 1880). Järnvägen är ensam om att ha en unik spårvidd, 1093 mm. Den är smalare än svenskt normalspår men bredare än smalspår.
På banan skickades gods mellan järnbruken och hamnen i Köping. Tackjärn från Lienshyttan i Riddarhyttan skickades till smedjorna i Karmansbo och Gisslarbo. Malm fraktades till Köping. Persontrafik fanns också på banan. Linjesträckningen var: Köping–Kolsva–Gisslarbo–Bernshammar–Karmansbo–Uttersberg–Forshammar–Lienshyttan-Riddarhyttan. Persontrafiken pågick fram till 1952. Sista godståget gick 1968. Sedan lades banan ned.
I dag är järnvägen uppriven och används som vandringsled samt cykelled. Kvar finns bara Oxbrons banvaktstuga, lokstallarna i Köping och Riddarhyttan och stationshuset i Uttersberg.