Lokstallet i Riddarhyttan

Författare: Ulf Kjellsson
1930-1968
Spara
Köping–Uttersberg–Riddarhyttans Järnväg, KURJ, bildades 1911 genom en sammanslagning av två banor (KUJ som bildades 1866 och URJ som bildades 1880). Järnvägen är ensam om att ha en unik spårvidd, 1093 mm. Den är smalare än svenskt normalspår men bredare än smalspår.

På banan skickades gods mellan järnbruken och hamnen i Köping. Tackjärn från Lienshyttan i Riddarhyttan skickades till smedjorna i Karmansbo och Gisslarbo. Malm fraktades till Köping. Persontrafik fanns också på banan. Lokstallet i Riddarhyttan byggdes 1930. 

Linjesträckningen var: Köping–Kolsva–Gisslarbo–Bernshammar–Karmansbo–Uttersberg–Forshammar–Lienshyttan-Riddarhyttan. Persontrafiken pågick fram till 1952. Sista godståget gick 1968. Sedan lades banan ned.

I det gamla lokstallet finns ett litet museum. Lokalen kan användas som café och samlingslokal.

Vid lokstallet i Riddarhyttan finns en dressin och två hjulpar med den udda spårvidden.

I dag är järnvägen uppriven och används som vandringsled och cykelled. Kvar finns bara lokstallarna i Köping och Riddarhyttan, banvaktstugan vid Oxbron och stationshuset i Uttersberg.