Det virtuella Egot – Klicka på Like!

Författare: Lena Engström Englin
1800-2000
Spara
Hur många likes fick du på ditt senaste inlägg på sociala medier? Hur många vänner har du på Facebook? Sociala medier har blivit en plats där var och en kan bygga sitt eget virtuella varumärke och sprida en bild av sig själv och sitt liv – både sanningsenligt och fejkat.

Enligt internetstiftelsens rapport om svenskarna och internet använder 84% av Sveriges internetanvändare sociala medier dagligen. Facebook är det mest populära sociala mediet i Sverige. Men de som är yngre, exempelvis de som är födda på 00-talet, använder hellre Snapchat och Tiktok. Internet öppnade dörren för en helt ny typ av mötesplatser. I början av 2000-talet började vi publicera bilder på Bilddagboken. Lunarstorm var en mötesplats online och på Myspace kunde musiker nå ut med sin musik. Vissa blev kända tack vare den stora publiken. Idag använder många sociala medier för att marknadsföra sig själva eller för att visa upp sina liv för vänner och, ofta, ytligt bekanta. Men är det här med att visa upp sig ett nytt (digitalt) fenomen, eller har det funnits sätt även tidigare för att visa upp sitt varumärke och vilka du känner?

Visitkort eller carte de visite var en typ av fotografier som blev populära redan på 1860-talet. Den nya fototekniken gjorde att visitkorten var både billiga och lättillgängliga. Allt fler fick råd att gå till fotografen och många beställde då ett dussin foton i visitkortsformat. Visitkorten, som var de första massproducerade fotografierna, var ca 6x9 cm och monterade på kartong.

Den som skulle fotograferas hade troligen klätt sig i sina bästa kläder och såg ofta allvarlig ut på bilden

Idag när vi i princip kan fotografera allt vi gör hela tiden, är det svårt att tänka sig att det var något speciellt med att bli fotograferad. Precis som att vi idag gärna visar upp våra bästa sidor på sociala medier, fanns det förr i tiden hjälpmedel hos fotografen för att bilden skulle bli så bra som möjligt. Dekorer med motiv på exempelvis ett vackert rum eller en bild från naturen kunde utgöra bakgrunden för den som skulle fotograferas. Slutartiderna var långa och för att kunna stå rakt eller sitta stilla fanns speciella stöd att luta sig mot. Ibland stod personen lutad mot ett bord eller en cykel. Den som skulle fotograferas hade troligen klätt sig i sina bästa kläder och såg ofta allvarlig ut på bilden. Det kunde dröja länge till nästa fotograferingstillfälle, så det gällde att inte se för vardaglig ut och att inte visa upp någon fånig min.

Visitkorten skickades också till släktingar och vänner som flyttat från orten, det var ett sätt att hålla kontakt

Visitkorten spelade en viktig social roll. Många visitkort betydde många vänner och bekanta. Korten lämnades över på fester, luncher och bjudningar. Hos bokhandlarna gick det att köpa porträtt av kända personer. Visitkorten skickades också till släktingar och vänner som flyttat från orten, det var ett sätt att hålla kontakt. Fotografierna sattes in i album, lades på speciella visitkortsfat eller förvarades i visitkortsskrin. I hemmet placerades visitkorten så att de syntes ordentligt och de visades gärna upp för gäster. Kanske visade det sig då, precis som med sociala medier idag, att man hade flera gemensamma vänner?

Samtliga bilder tillhör Västmanlands läns museums samlingar.