Sala stationshus

Författare: Sala kommun
1800-talet
Spara
Den 15 juli 2024 var det 400 år sedan Sala officiellt blev en stad. I samband med 400-årsjubileet har Sala kommun redogjort för några av stadens kulturhistoriska byggnader. Här kan du lära dig mer om Sala stationshus.

Järnvägen, Norra Stambanan Stockholm – Krylbo, började byggas 1870. I samband med detta skulle staden såklart ha ett ståtligt stationshus. Detta hus ritades av Statens Järnvägars chefsarkitekt Adolf Wilhelm Edelsvärd (som var chefsarkitekt 1855 – 1895). Huset har byggts ut i flera omgångar, vilket syns på de olika bilderna.

Sala Stationshus invigdes den 11/9 1873, och järnvägen öppnade för trafik den 1/12 1873. Förste stationsinspektör (stins) vid Sala järnvägsstation var Gustaf Reinhold Magnell, född 1809-09-23 i Skinnskatteberg, död 1881-09-12 i Sala. Magnell började arbeta på Statens Järnvägar 1859 och hade befattning som stationsinspektör vid Finnerödja och Kristinehamn innan han började vid Sala.

1875 var järnvägen mellan Västerås och Sala färdig för invigning. Gysingebanan byggdes därefter och invigdes år 1900. Första station norrut var Saladamm, vars stationshus invigdes i juni 1901. Banan förstatligades år 1937 efter stora ekonomiska förluster, och den lades ned 1963. Banan gick med förlust under största delen av sin tid.

Det första eldrivna tåget på norra stambanan passerade Sala 15 december 1934 med SJ:s generaldirektör Axel Granholm vid loket.